רשימת קיצורי מקלדת

בשורה לתושבי גבעת חן

בשורה לתושבי גבעת חן:

הסתיימו הדיונים בהתנגדויות לתכנית התחדשות עירונית בגבעת חן, בנימינה.
 
אחרי למעלה מעשור של תכנונים, דיונים, בירוקרטיה ובעיקר צפייה של הדיירים, השבוע התקיימו שלושה ימי דיונים אינטנסיבים בהתנגדויות שהוגשו לתוכנית התחדשות עירונית בגבעת חן. לאחר ששמע את המתנגדים והמשיבים, החוקר אדר' אבי חינקיס יגיש את חוות דעתו בשבועות הקרובים.
 
מטרים ספורים בלבד מהבנינים הרעועים של שכונת גבעת חן, בתוך הספרייה הציבורית של בנימינה, התכנסו השבוע החוקר שמונה מטעם הועדה המחוזית לתכנון ובניה במחוז חיפה, אבי חינקיס, עם נציגי הועדה והמועצה שיזמה את הפרויקט ודנו בכמאה התנגדויות שהוגשו לתוכנית התחדשות עירונית בשכונת גבעת חן.
 
גבעת חן, השכונה המערבית של בנימינה הוקמה בשנות ה- 60 במבני שיכונים בגובה של ארבע קומות. עם השנים, עברו הדירות לידיים פרטיות ומצבה הפיזי של השכונה התדרדר מאוד וכך גם המרחב הציבורי והיא נדרשת כבר זמן רב לשיקום ולהתחדשות. בשכונה קיימות 192 יחידות דיור. בנובמבר 2000 הוכרז המתחם כמתחם לפינוי בינוי. במהלך השנים שלאחר מכן פנו התושבים ליזמים ולאחר הליך בדיקה נבחרה חברת רסקו לבצע את הפרויקט.
 
התכנית שיזמה והובילה המועצה מוסיפה יחידות דיור ומשפרת את התנאים הכלכליים והתכנוניים של השכונה על מנת להבטיח שהפרויקט יצא אל הפועל ושתתבצע התחדשות של גבעת חן ושילוב השכונה במרקם התפקודי והבנוי של בנימינה.
 
התכנית החדשה כוללת 550 יח”ד, 3020 מ”ר מבני ציבור, 1,400 מ”ר שטחים ביעוד עסקי, הפרוסים על ארבעים בנינים בני 5.5 קומות בממוצע. התכנית כוללת בנוסף רחוב חדש שחוצה את השכונה וכן שבילים אלכסוניים להולכי רגל לצורך קישוריות עם השכונות הגובלות.
כדי להשלים את ריווחיות הפרויקט ליזם כדי שיצא לפועל החליטה המועצה לעשות שימוש בהחלטת מועצת מנהל מקרקעי ישראל המאפשרת צירוף קרקעות מחוץ למתחם. הקרקעות המתוכננות נמצאות במתחם איזור התעשיה כרמל בצפון בנימינה.
 
בנוסף אדריכלי התכנית אדר' אריאל גושן, אדר' ליאת איזקוב וחברת ויה פלן הקפידו כי תכנון השכונה ישקף ויאפשר ביטוי לאופי הכפרי של המושבה, ובכך לדוגמא תכננו שטחים ירוקים רבים בין הבנינים, שבילי הליכה ואופניים, שטח למבני ציבור שמאפשרים פעילות וקהילתית. החניונים תוכננו בתת הקרקע על מנת לאפשר שטחים פעילים בקומת הכניסה.
 
התכנית הופקדה לפני כשנה בועדה המחוזית ולאחר עיכוב של מספר חודשים בשל הקורונה, השבוע דנו כאמור בהתנגדויות שהועלו. הדיונים הועברו מחדר המליאה בשידור חי בערוץ היוטיוב של המועצה.
 
בין הטענות שהביעו המתנגדים עלה החשש מהצפיפות בשכונה, טענות לגבי עומסי תנועה צפויים לאחר איכלוס השכונה ומנגד חברת רסקו, הקבלנים המבצעים של השכונה, ביקשו להגדיל זכויות בינוי על מנת להגדיל ולהבטיח את רווחיות הפרויקט. נציגי תושבי השכונה סיפרו על המצב הרעוע של הבתים ועל הצורך העז בקידום התכנית ובמימושה.
 
"המועצה המקומית יזמה תכנית המתייחסת למאפייני בינוי המתמודדים עם אתגרי ציפוף במרקם כפרי ומציעה בינוי המשלב בניה מרקמית תוך שמירה על חיבור לאופי הבינוי המקומי עד כמה שניתן. התוכנית החדשה זכתה לשבחים רבים ואף זכתה בפרסים מאחר והיא משלבת בין השמירה על הצביון הכפרי לבין האתגרים הכלכליים" הסביר ראש המועצה, איתי ויסברג.
 
מהנדסת המועצה, אדר' שרון פישמן הוסיפה כי: "התכנון המוצע שם דגש על יצירת קהילתיות בתוך השכונה על ידי הבטחת המרחב ציבורי, שמירה על מרחב ירוק, תכנון מיטבי של הרחוב ושבילי הליכה המאפשרים שימוש ציבורי וקהילתי בתוך המרקם הייחודי של שכונה זו במושבה".
 
נוסיף כי התכנית מוסיפה שטחי ציבור בתחומה, לטובת גני ילדים, פעילות חברתית וקהילתית ושטחים לשימוש עתידי על-פי צרכי האוכלוסייה. לראשונה מתוכננת גבעת חן כשכונה פתוחה לסביבתה, המזמינה באים ויוצאים, וכחלק אינטגרלי מהמערך היישובי. מערך התנועה של השכונה יחודי,השכונה כולה מתוכננת מוטת הליכה ומעודדת שימוש באמצעי תחבורה אלטרנטיביים.רשת שבילי האופנים וההליכה יאפשרו חיבור מהותי למושבה ולמרחב הציבורי המשמעותי הסמוך אליה.
 
ראש המועצה, איתי ויסברג: "התכנית הנוכחית היא הזדמנות גדולה לבנימינה להרחיב את תמהיל הדירות למגורים בה ובה בעת לפתור אתגר חברתי ממדרגה ראשונה של תושבים ותיקים הגרים בגבעת חן. אופי הבינוי המוצע בתכנית מאפשר מגוון רחב של דירות: דירות פנימיות לעומת דירות הנמצאות על רחוב ראשי, דירות גן ודירות גג, דירות גדולות למשפחות ודירות קטנות למשקי בית קטנים וליחידים ובכך לספק פתרונות לחסכים הגדולים הקיימים בישוב בתחומים של דיור לצעירים בני המקום שלא מוצאים מגורים בבנימינה כמו גם פתרון מזמין לאוכלוסייה הבוגרת".