רשימת קיצורי מקלדת

עולים לתל צור- מציינים 80 שנה להתיישבות החקלאית הבית"רית הראשונה

עולים לתל צור- מציינים 80 שנה להתיישבות החקלאית הבית"רית הראשונה

כ250 בני נחלת ז'בוטינסקי לדורותיהם עלו בחול המועד סוכות לתל צור ולשוני לציין 80 שנה להתיישבות החקלאית הבית"רית הראשונה שהוקמה על ידי הוריהם בתל צור בהשתתפות ראש המועצה, איתי ויסברג.
 
יסמין הולצר ואבי מילקובסקי בני הדור השלישי למייסדים סיפרו: " זה היה שכולו חיבור לדור המייסדים שכבר לא אתנו. כשרואים את התמונות מאותם ימים, ניתן רק לדמיין את הנחישות והרצון שנדרשו כדי להיאחז בקרקע ולהקים התיישבות. באנו לאירוע עם ילדים קטנים, בגילאי גן ובית ספר, שהיו גאים לטפס בעצמם לתל צור ולהתרוצץ על הדשא בשוני. האירוע תרם רבות לתחושת השייכות שלהם לשרשרת הדורות של הנחלה".
 
ארבעה זאבות וזאבים, בני המייסדים שגדלו בתל צור ונושאים את שמו של ראש בית"ר והוריהם היו חברי האצ"ל, סיפרו בקצרה חוויות ילדות. זאבה מחנאי-וינקלר, זאבה ורד –אלון, זאביק קישון (קישינבסקי) וזאביק בר סבר (סברדליק) 
 
משפחות שלמות, שלושה דורות,נכדים ונינים הגיעו למפגש כדי להכיר את המורשת של ההורים, הסבים המייסדים החלוצים הצעירים, הנחושים והאמיצים. על שרידי ההתיישבות מ 1939 נערך סיור שבמסגרתו בירך יו"ר הכבוד של מכון ז'בוטינסקי ,השר לשעבר ויו"ר רפא"ל , עוזי לנדאו את המשתתפים ביום חגם והבטיח את המשך השותפות של המכון בשימור מורשת תל צור ונחלת ז'בוטינסקי.
 
עמנואל קאופשטיין, חבר נחלת ז'בוטינסקי, שהגיע כתינוק לתל צור עם הוריו מפלוגת משמר הירדן , יזם את האירוע והסביר על חשיבות המיקום האסטרטגי של תל צור וההתיישבות הביתר"ית. בנוסף הוצבה על הגבעה תערוכת תצלומים של היישוב כפי שתועד במצלמה ע"י מייסדיו .
 
בתום הדברים, הונפו דגל ישראל ודגל ביתר ע"י עמנואל קאופשטיין וצוריה רותם הקרויה על שם תל צור, מקום לידתה. והושר המנון תל צור.
 
מתל צור ירדו בני הנחלה והאורחים לאירוע בשוני .את המפגש המרגש הנחו בני הנחלה, יו"ר אגודת נחלת ז'בוטינסקי מוטי קירמאיר ראש מועצת בנימינה לשעבר ושרה'לה מיכאלי. הוקרנו קטעי סרטים ,שרו שירי בית"ר, אותם הובילו עמנואל קאופשטיין, שושה מיליקובסקי, אתיקה גיבורי, דינה קציר וענת גילן בליווי אפרת רפ. האירוע הופק ע"י רוחלה ברקאי – בוים, בסיוע הנהלת האגודה, החברים ונכדים של המייסדים .
 
קצת היסטוריה- תל צור מישובי "חומה ומגדל", שעלה על הקרקע בשבועות תרצ"ט, 1939. במסגרת המאמץ להקמת יישובים עבריים אחרי גזרות "הספר הלבן". הישוב נמצא מוקם בשיא העלייה הקשה של "דרך יפו", הדרך המובילה מבקעת הנדיב אל זיכרון יעקב. המתיישבים היו בוגרי פלוגות הגיוס של בית"ר שהיו פזורות ברחבי הארץ, מהם היו מי שכבר התנסו בעבודת האדמה, בהגנה ובשמירה, באימונים ואף בלחימה. הם חלמו ונלחמו להקמת התיישבות חקלאית ביתר"ית, בניגוד לתפיסת הנהגת בית"ר שדרשה מהבית"רי להכשיר עצמו בעיקר כלוחם המצטרף למאבק בכובש הזר. מתל צור עברו המתיישבים להתגורר בשוני, מקום בו התאמנו בנשק חברי האצ"ל ובנובמבר 46 עוברים המתיישבים לישוב הקבע –נחלת ז'בוטינסקי (בנימינה).
 
האירוע נערך על יד אגודת נחלת ז'בוטינסקי בשיתוף פעולה עם מכון ז'בוטינסקי, ברית חיילי האצ"ל, קרן הקיימת לישראל, מועצת בנימינה גבעת עדה וזאפה שוני.
 
ראש המועצה איתי ויסברג: "רוחם האיתנה של מתיישבי תל צור ומשפחתותיהם ממשיכה עד עצם היום הזה. ערכי יסוד עליהם עמדו, כמו ערבות הדדית והתיישבות בארץ ישראל ראויים גם כיום. פגשתי שוב אנשים מרשימים, אחד אחד, שלהט הוריהם שהביא אותם לפני 80 שנה לעלות לתל צור עדיין מניע אותם גם כיום. קבוצת איכות ותיקה זו ראויה לחיקוי".
 
במקאמה שכתב והקריא אלי בוים , ובה התייחסות לכל משפחה נאמר: "לנו יש משפחה קטנה וגדולה, ומורחבת וענקית, משפחה מיוחדת, משפחת הנחלה"
 
קרדיט תמונה: ראובן רפ, אפרת רפ, ירמי אולמרט.