רשימת קיצורי מקלדת

תערוכה מיוחדת - זכרונות בנימינה

לחזור אל הימים היחפים: תערוכת התיעוד ״זיכרונות בנימינה״ הושקה בטקס מרגש במסגרת חגיגות 100 שנים למושבה בנימינה.
 
התערוכה בשיתוף המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה, מפעל הפיס ומיזם התיעוד "האוטוגרפרס", מציגה סיפורי חיים של ותיקי בנימינהֿ, התערוכה תוצב בבית ימי בנימינה, תנדוד בין בתי הספר ובהמשך גם תוצב ברחבי המושבה.
 
"כשהעבירו את הארון של הברון רוטשילד בדרך לקבר, עמדנו הילדים בשתי שורות על השביל", כך סיפרה שרה גפני על זיכרונות ילדותה מבנימינה, בתערוכה התיעודית ״זיכרונות בנימינה״ שהושקה השבוע.
 
בתערוכה שהשיקה המועצה בסיוע מפעל הפיס וצוות "האוטוגרפרס" (The Autographers), תועדו סיפורי חיים מרתקים של ותיקי בנימינה. בין היתר תועד גם סיפורו של עמנואל קאופשטיין, יליד 1940, שגדל בשוני ותל צור וסיפר: ״אני זוכר היטב את המשחקים וההשתוללויות בחצר המבנה העתיק. טיפסנו על חומות המבצר והלכנו לאורך החומה, מתגברים על הפחד. רחצנו בנחל תנינים, טיילנו בהר וקטפנו פרחים. כילדים היינו כיסוי טוב לפעילות הורינו באצ"ל״.
 
תועד גם סיפורה של זיסל (זושקה) הלפמן, ניצולת שואה שחגגה השנה 102. זושקה היטלטלה מגטו בעיר סוסנוביץ', ודרך רכבת המיועדת להובלת בעלי חיים, למחנה העבודה גברסדורף. מהמחנה נלקחה לעבודה במפעל לטוויית חוטי כותנה ופשתן, שם שהתה למעלה משלושה חורפים קפואים וארוכים. שם גם הכירה נערה בשם מניה, אחותו של מי שלימים יהפוך להיות בעלה, אורי הלפמן, שעימו הקימה בית ומשפחה בבנימינה.
 
מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, ענת קציר: "שנת ה- 100 למושבה היתה ההזדמנות המתאימה להביא לכאן את הפרויקט ולאפשר לאֶלֶה שהגיעו לכאן במהלך השנים לספר את סיפורה של המושבה, כמי שזהותם קשורה במושבה, שפעלו למען עתידה, עיצבו את דמותה, והשאירו בה את חותמם. סופרו ונכתבו סיפורים ייחודיים ומעוררי ההשראה: סיפורים מימי המנדט הבריטי, ילדות בצל מלחמות, מחתרות והקמת המדינה, עבודת האדמה והטבע, ומעל לכול אהבת האדם והקהילה שיצרו."
 
עוד הוסיפה קציר: "המיזם איפשר מפגש בין מתעדים מתנדבים מבני ובנות המושבה, לבין עדים למאורעות היסטוריים, והוא חיבר בין הדורות, הקהילות והתרבויות השונות, שבָמרקם הייחודי של בנימינה."
מנהלת אגף חק"ר, גלית אלרד: ״ציון דרך זה בזמן הוא הזדמנות לחגוג את מורשתה של בנימינה, מורשת שהיא חלק מסיפורנו הקהילתי המשותף. לצערי שניים מהמתועדים, חיים דיסטניק ועמיצור בלום, נפטרו במהלך העבודה על הפרויקט. הם הספיקו לספר את סיפורם, אך לא זכו להגיע ליום מרגש זה. עובדת מותם רק מחזקת את חשיבות הפרויקט, ושימור הזיכרון לדור ההמשך. סיפורה של בנימינה ימשיך להיכתב על ידי דור העתיד, וההתבוננות בֶמָסָע 100 השנים, ייתן בידם את הכלים להביט קדימה, תוך זיכָרון וחיבור אל הדרך הארוכה שעבר המקום. תודה לכל העוסקים במלאכה."
 
במסגרת המיזם אותרו ותיקים תושבי בנימינה, וסיפרו על מאורעות היסטוריים מזווית אישית. השתתפו גם צלמים וכותבים מקומיים, אשר עברו הכשרה בנושא התיעוד הכתוב והוויזואלי, ולאחר מכן נפגשו עם התושבים ותיעדו את סיפורם. עבור רבים הייתה זו הזדמנות נדירה למפגש אישי נוגע ללב, ולחיבור בין דורי דרך המורשת המקומית.
 
"האוטוגרפרס" הינו מיזם חברתי בינלאומי שמטרתו חיבור הקהילה להיסטוריה הייחודית שלה. המיזם מפגיש בין אנשים שחוו מאורעות היסטוריים לבין אמנים מקומיים המתעדים את הסיפורים מנקודת מבטם האישית. התוצרים מצטרפים לתערוכה נודדת המנגישה לציבור הרחב את ההוויה התרבותית ביישוב ואת הסיפור המקומי.
 
לינק לתערוכה הדיגיטלית: https://www.t-a.org.il/binyamina
צילום: מוריה סטופל, עמותת האוטוגראפרס